Cum să devii antreprenor – competențe și primii pași

Cum devii antreprenor – competențe și primii pași

Stabilitate, siguranță și un venit sigur lunar - sunt doar câteva dintre beneficiile pe care le ai atunci când te regăsești în postura de angajat. În momentele de cumpănă sau din nevoia de schimbare, probabil că măcar o dată ți-au trecut gânduri prin cap precum: “Cum ar fi să-mi dau demisia și să devin antreprenor?!” sau, pur și simplu, “Vreau să devin antreprenor să am programul meu, libertate și să muncesc pentru mine și nu pentru alții!”.

În ziua de astăzi, când tehnologia este de partea noastră, planurile tale pot deveni realitate mult mai repede decât te-ai gândit. E absolut normal să apară anxietate înainte de a pune în aplicare această decizie și întrebări legate de viitor și de potențialul de succes al afacerii tale. Conform studiilor, 90% din start-up-uri eșuează  iar doar 40% din cele care reușesc, vor avea și un profit în minim cinci ani de zile.

Însă, acest lucru nu trebuie să te descurajeze în a-ți urma visul, pentru că un plan bine pus la punct și dorința de a reuși vor deveni atuuri pentru tine. Află în continuare ce pași trebuie să parcurgi, de ce competențe ai nevoie atunci când te gândești să devii antreprenor sau către ce industrie să te îndrepți.

1. Una dintre competențele unui antreprenor este să înțeleagă evoluția industriei în care va activa

Un lucru este clar: orice afacere începe de la o idee. Înainte de a te gândi cum să devii antreprenor și la ce ți-ar plăcea să faci, gândește-te la ce nevoi există pe piață și primul pas este să-ți întrebi prietenii ce îi frustrează. Atunci când un serviciu nu funcționează pe placul tău, sigur te întrebi “de ce nu fac X lucru? Ar fi mult mai eficient!

Acolo se află ideea din care poți dezvolta un business  – doar așa au apărut firme mari precum Uber, Netflix, The Gap Stores și multe altele.

Odată ce te-ai decis să devii antreprenor și să dezvolți propria afacere, îndreaptă-ți atenția și către tendințele pieței din industria ta și identifică punctele slabe ale unor business-uri actuale, pentru ca tu să aduci punctele forte prin viitoarea ta afacere.

Însă, evită să te lansezi într-o industrie mult prea competitivă și deja suprasaturată, unde deja există tot ce îți puteai imagina. După ce ai identificat ideea și industria, fă-ți o listă de întrebări despre produsele de pe acea piață, care să cuprindă neapărat următoarele:

  • Care sunt beneficiile produselor și cu ce variază ele?
  • Ce zic utilizatorii despre ei?
  • Ce potențiale îmbunătățiri există?

După ce ți-ai răspuns la aceste întrebări și ai ales și un produs din acea industrie, este necesar să mai răspunzi la cel puțin două întrebări:

  • Ce se poate face pentru a le îmbunătăți? 
  • Le pot îmbunătăți în vreun fel?

2. Misiunea unui antreprenor și a afacerii sale este să acopere o nevoie neîndeplinită a clienților

După ce ai făcut primul pas menționat mai sus, sigur ai identificat o nevoie neîndeplinită pe piață, pe care o poți acoperi prin serviciile sau produsele tale optimizate. Misiunea ta ca antreprenor este să ridici calitatea și să oferi un preț competitiv pentru serviciile și produsele tale.

Apoi, mizează pe calitate sau pe un preț mai mic decât produsele din categoria lui – există câte un grup de potențiali clienți pentru fiecare categorie. Așadar, nu te teme că dacă vei miza pe o calitate superioară și, automat, prețul va crește, nu vei avea clienți – totul depinde de nevoia pe care o îndeplinești – dacă produsul o acoperă, clientul îl va cumpăra.

Același lucru se aplică și pentru produsele ieftine – cât timp îndeplinesc nevoia consumatorului, acesta va convinge. Una dintre competențele unui antreprenor este să găsească un echilibru între standardele și prețul produselor și ale serviciilor pentru fiecare tip de public țintă.

3. Stabilirea profilului cumpărătorului – o competență importantă a unui antreprenor

Înainte de a pune pe piață produsul sau serviciul său, este important pentru un antreprenor să își cunoască publicul țintă și profilul clientului ideal – cunoscut în termeni de marketing și “buyer-persona”.

Dacă îi vei schița un portret în detaliu – unde locuiește, ce nivel de studii are, cât câștigă, ce comportament de consum are și multe alte caracteristici, îți va fi de ajutor în planul de business, pentru a stabili cum te adresezi lui și unde îl vei găsi. De asemenea, aceste informații se vor dovedi extrem de utile atunci când vei dori să promovezi produsele în mediul online.

4. Ca să devii antreprenor, ai nevoie de un plan de business

Planul de business se face întotdeauna pe hârtie și acolo vei regăsi întotdeauna obiectivele afacerii tale, pașii pe care trebuie să îi parcurgi pentru a le atinge, strategia de marketing, bugetele și predicțiile financiare. Ca antreprenor, este important să ai competența de a stabili misiunea, viziunea și obiectivele afacerii tale și să urmezi planul de business, care te va ghida și îți va oferi o cale mai sigură să o crești.

Tot la acest pas este indicat să stabilești pe ce canale online sau offline te vei expune și promova, pentru că acest aspect va influența considerabil bugetul pe care îl aloci afacerii pentru început. Practic, un antreprenor va include în planul afacerii și o bază a planului de marketing, pe care îl dezvolta.

Spre exemplu, dacă decizi să îți vinzi serviciile strict online și nu îți dorești un punct de vânzare offline – un magazin sau un showroom, vei economisi o sumă mare din buget, deoarece nu este necesar să plătești chiria locației, poți vinde la orice oră și devii mult mai ușor vizibil. În schimb, online ai libertatea de a te promova într-o mulțime de feluri – uneori, un site, o pagină de Facebook sau promovarea produselor pe o platformă precum OLX pot fi un start bun pentru a începe.

5. Găsește-ți un partener de afaceri sau intră într-o comunitate de antreprenori

Desigur, acest pas nu este unul obligatoriu pentru a deveni antreprenor, dar este o competență importantă să faci parteneriate de afaceri. Printre plusurile cu care poate veni un partener de afaceri se numără obținerea mai facilă de fonduri, suportul emoțional - deoarece să fii antreprenor implică mult stres, momente de descurajare. Un antreprenor partener poate veni cu niște competențe sau aptitudini pe care tu nu le deții și vă puteți completa unul pe altul în atingerea obiectivelor de business.

Ești hotărât să devii antreprenor? Ia decizia finală!

Înainte de a lua decizia de a părăsi câmpul muncii din postura de angajat și a face toți acești pași pentru a deveni antreprenor și a-ți construi propria afacere, care implică multă energie și eforturi, este recomandat să îți pui întrebări despre tine la care să răspunzi sincer:

  • Sunt suficient de motivat?
  • Îmi place să risc?

Cu răspunsurile tale vei afla dacă deții calitățile unui antreprenor  sau dacă ești, de fapt, potrivit pentru un rol de conducere în compania altcuiva.

Nu de alta, însă asemănările dintre un manager și un antreprenor  pot crea confuzie pentru mulți iar diferențele pot aduce claritate în decizia ta de a o lua pe calea antreprenoriatului și a da curs viselor tale.

Așadar, dacă răspunsurile tale te-au ghidat către obiectivul de a deveni un antreprenor cu o afacere de succes, un pas de ajutor pe acest drum este cât mai multă informație de profil, pe care o poți găsi printre resursele noastre dedicate antreprenorilor

avatar-generator
Transformă informația într-un avantaj competitiv