7 idei pentru a crește vânzările online ale unei afaceri mici

afaceri-mici-idei-crestere-vanzari-online

Atunci când te afli în poziția de antreprenor, cel mai important lucru este să răspunzi provocărilor cu noi idei și soluții care te vor ajuta să crești vânzările pentru ca afacerea ta să rămână relevantă pe piață. Deși fiecare antreprenor şi fiecare afacere este diferită și are obiective şi priorităţi specifice, statisticile au identificat că la baza soluțiilor celor mai mulți antreprenori este schimbarea strategiei de alocare a resurselor astfel:

  • 29% din antreprenori optează să își îndrepte atenția către definirea și optimizarea modelului de business;
  • 23% se concentrează pe definirea produsului/serviciului;
  • 22% acordă mai multă atenție promovării.

Din experiența noastră profesională cu cei mai mulți antreprenori, știm că de cele mai multe ori este dificil să evaluezi propria afacere, proces în care trebuie să iei în calcul multe variabile care ar putea fi cauzele unei posibile inerții a vânzărilor. Cu acest scop, am creat această listă de idei care te vor ajuta să crești vânzările online sau tradițional, pentru a-ți consolida afacerea pe termen lung.

Deosebește-te prin intermediul imaginilor de produs

Pentru afacerile care vor să aibă mai multă credibilitate și să inspire încredere, utilizarea imaginilor trebuie să devină o parte esențială din procesul vânzării. În ziua de astăzi însă, nu mai este suficient să utilizezi imagini, ci trebuie să o faci cu tact. Atunci când prezinți produsele prin diversele materiale vizuale, gândește-te la funcțiile importante ce l-ar interesa pe consumator. 


Într-o industrie în care imaginile fac diferența, în special în prima etapă în care consumatorul se familiarizează cu produsele tale, atenția ta trebuie direcționată către crearea unor vizualuri cât mai captivante. Conform statisticilor, 75% din consumatorii din mediul online iau decizia de a cumpăra un produs în baza imaginilor, care îi convertesc datorită calității pe care o prezintă.

Cum poți îmbunătăți imaginile tale de produs?

  • Utilizează imagini de dimensiuni mai mari, care au o rezoluție bună, astfel încât acestea să ofere detaliile de care are nevoie consumatorul;
  • Lumina este cel mai bun prieten al imaginilor tale de produs: în funcție de resursele pe care le ai la îndemână, este important să folosești lumina în favoarea produselor pe care le prezinți, indiferent că este naturală sau artificială;
  • Prezintă produsele din unghiuri diferite: nu este suficient să ai mai multe imagini cu același unghi al unui produs, ci trebuie să detaliezi fiecare unghi deoarece consumatorii pot fi interesați de detalii diverse ale produsului pe care îl vinzi;
  • Denumește imaginile într-un mod sugestiv, astfel încât motoarele de căutare să le aducă în atenția consumatorilor, favorizând posibilitatea de a crește vânzările online: deși în mod automat imaginea ta se poate numi DSC00123.jpg, tu o vei denumi ceasuri-barbati-guess.jpg.

Crește vânzările online prin eficientizarea procesului operațional

Succesul afacerii tale este dependent de modul în care este gestionat procesul de operare, iar această activitate presupune monitorizarea anumitor indicatori esențiali de vânzări, precum: costurile propuse, volumul mediu de cumpărare, numărul de clienți noi și numărul de clienți fideli.

Prin monitorizarea și analizarea acestor indicatori, vei putea să faci schimbări acolo unde afacerea ta nu a avut succesul pe care l-ai prevăzut și vei crește vânzările în mediul online. Aceste schimbări pot include:

  • Renegocieri cu furnizorii, în condițiile în care anumite produse nu au funcționat - Atunci când anumite produse nu aduc vânzări, poți avea o discuție cu furnizorii tăi, prin care să le explici situația cât mai transparent. Aceștia vor fi mai ușor de convins atunci când ești cinstit, explicându-le cum pot face ei profit în continuare dacă te ajută să te încadrezi într-un buget mai restrâns. 

  • Identificarea altor nișe unde afacerea ta ar putea crește mai repede - Afacerea ta poate avea mult mai mult potențial decât crezi, atunci când reușești să iei în considerare și alte nișe care pot crește vânzările mai repede. Pentru a identifica o nișă mai potrivită, trebuie să evaluezi ce resurse ai la îndemână, urmând ca acestea să te ghideze către cea mai bună soluție. Astfel vei putea analiza mai departe cât de abordabilă este piața respectivă, în funcție de acel avantaj competitiv.

  • Identificarea unor soluții mai bune pentru procesul logistic - Asemănătoare renegocierii, această soluție urmărește evaluarea costurilor tale actuale, prin care trebuie să identifici ce costuri pot fi îmbunătățite în procesul logistic, fie că este vorba de modalitatea de livrare, sau sistemele de operare folosite în acest proces.

  • Externalizarea anumitor activități care sunt mai puțin importante, și direcționarea atenției către activitățile care aduc valoare afacerii tale - Ca antreprenor, vei dori să ai control asupra tuturor activităților desfășurate pentru creșterea vânzărilor afacerii tale. Însă de cele mai multe ori timpul va fi o adevărată provocare, fapt pentru care poți eficientiza acele activități prin colaborarea cu parteneri care le pot prelua. De exemplu, atunci când ai un magazin online, poți aloca un buget avantajos pentru ca o echipă să se ocupe de promovarea anunțurilor tale online, care te vor ajuta semnificativ în promovarea afacerii. 

Segmentează și motivează publicul țintă câtre care vrei să vinzi online

Afacerile care reușesc să aibă vânzări substanțiale, în mediul online, sunt cele care își definesc foarte bine segmentele de piață pe care le vizează, analizând cu atenție factorii principali care influențează procesul de cumpărare. Astfel, afacerea ta își poate segmenta ofertele în funcție de clienți și de sezonul potrivit vânzării anumitor tipuri de produse. 

Însă pentru a câștiga segmentele de piață vizate, planul de vânzări trebuie să ia în considerare  aspecte mai profunde, cum ar fi definirea acelor lucruri care îi motivează pe cumpărători. Acestea pot fi nevoile, provocările, sau temerile lor. 

Citește și: 5 pași siguri prin care vei crește vânzările online ale afacerii tale

Cum poți segmenta piața pentru a înțelege mai bine aspectele acestea?

  • CINE este clientul ideal - Pentru a afla răspunsul la această întrebare poți începe prin a face cercetare de piață din diverse surse precum statistici, interviuri, chestionare etc. 
  • CE obiective are, CE provocări întâmpină, cât și CE poți face tu pentru el - În acest pas vei avea în vedere informațiile adunate din prima etapă, cât și scopul afacerii tale.
  • DE CE se confruntă cu aceste provocări, DE CE tu ești cel care are soluția și DE CE nu ar accepta oferta ta - În această etapă trebuie să analizezi foarte bine contextul în care se află afacerea ta, precum competiția, factorii economici, etc. 
  • CUM îți descrii produsele/ serviciile afacerii tale, dar și CUM poți stimula acest client ideal să cumpere de la tine.
  • Nu uita să îi dai un nume acestei persoane, care reprezintă clientul tău ideal. 

Dacă vei reuși să conturezi aceste aspecte, vei crește semnificativ șansele de a transforma afacerea ta într-una mult mai profitabilă.  

Monitorizează și diferențiază-te de competiție

Una dintre urmările pandemiei este comportamentul consumatorului direcționat către nevoia de a ști cât mai multe despre produsul pe care îl achiziționează; iar acest tip de consumator are la îndemână orice informație despre afacerea de unde cumpără.

Pentru astfel de persoane care știu ce își doresc, însă nu știu încă ce opțiune este mai potrivită pentru ele, afacerea ta trebuie să aducă acel diferențiator care să îi îndemne să aleagă produsele tale. 

 

Ce poate fi un bun diferențiator? 

  • Mesajul pe care îl transmiți prin produsele pe care le vinzi, cum răspund ele nevoilor lor. Mesajul trebuie să vorbească despre avantajele pe care le are consumatorul de când intră în contact cu afacerea ta, până în momentul în care va utiliza acel produs. Un bun exemplu pentru comercianții care vând produse online este de a construi un mesaj atractiv despre afacerea lor, pe care să îl afișeze împreună cu logo-ul, pe fiecare produs afișat. 
  • Oferta ta poate fi una mai avantajoasă, iar datoria ta este să le spui asta și potențialilor tăi clienți. Produsele sau serviciile tale trebuie să fie însoțite de un mesaj care să le explice ce anume oferi tu pentru acest preț avantajos și de ce este mai bun decât competiția. De aceea este fundamental să monitorizezi activitatea competiției tale și să găsești acel aspect pe care îl poți face diferit față de ceilalți.
  • Relația pe care o ai cu clienții poate fi un avantaj atunci când îți dorești creșterea vânzărilor online. Oamenii sunt preocupați de felul în care brandurile interacționează cu ei, de aceea pentru mulți comercianți care vând produse online este foarte importantă comunicarea cu clientul, care va stabili acea legătură unică. Nu ezita să interacționezi cu clienții, deoarece această comunicare îți poate aduce o reputație excelentă care te va ajuta pe viitor. 

Caută metode noi de a vinde - crește vânzările online

Dacă vrei să te asiguri că afacerea ta este pregătită pentru incertitudine, este foarte important să ai un plan bine stabilit, care să se concentreze pe metodele alternative de vânzare. Ce metode alternative de vânzare poți testa? 

  • Vânzări locale - vei putea să îți construiești o comunitate, în jurul reputației pe care o vei avea în timp, iar avantajul acestei metode este competivitatea redusă față de alte mijloace de vânzare;
  • Parteneriate pe plan național - dacă îți dorești să extinzi afacerea, această metodă se poate dovedi a fi una potrivită pentru tine, însă trebuie să iei în calcul modelul de business pe care îl ai sau cel pe care îl poți implementa în noul context;
  • Vânzările online - în ultimii ani, multe afaceri au ales să se extindă online, pentru a-și crește vânzările și a monopoliza piața, însă această metodă necesită analiza celor mai avantajoase platforme pentru creșterea vânzărilor online. 

Fie că decizi să te asociezi cu alte afaceri, sau găsești platforme noi din mediul online pe care să îți vinzi produsele, este esențial să analizezi avantajele și dezavantajele, urmărind ca scop final, creșterea vânzărilor pe termen lung.

Citește și: Cele mai utilizate platforme de vânzări online din România de tip marketplace

New call-to-action

Livrează mai mult decât se așteaptă clientul

68% dintre clienți aleg să înceteze relația de fidelitate cu o afacere în momentul în care simt că nu li se oferă suficientă atenție, sau că nu li se oferă acel beneficiu surpriză. Poți privi această tactică ca o metodă de a te diferenția de competiție, cât și de a fideliza clienții existenți. Te poți gândi la această metodă ca la un serviciu neașteptat pe care îl oferi pentru a rămâne în mintea consumatorului, astfel încât acesta să devină un client fidel afacerii tale. 

Cu siguranță nu trebuie să investești resurse semnificative pentru a mulțumi clienții în acest fel. În schimb, le poți oferi o experiență deosebit de plăcută, astfel încât să se întoarcă la tine, sau te poți concentra pe calitatea produsului, livrând valoarea pe care o caută clienții, în schimbul prețului pe care îl oferă pentru a-și satisface nevoile respective.

Dar ce înseamnă de fapt să livrezi mai mult?

  • Îi poți trimite mesaje personalizate, în care fie îi mulțumești că te-a ales, fie că ți-a dat o recenzie pozitivă, fie că vrei doar să îi amintești că ești prezent și că starea lui este importantă pentru tine;
  • Îi poți oferi cupoane cadou, ca semn de mulțumire pentru o anumită achiziție;
  • Dacă reușești să îi răspunzi la întrebări, vei consolida acea relație despre care vorbeam anterior, iar el se va simți tratat cu grijă;
  • Îi poți trimite cadouri speciale, oricât de mici sunt ele, acesta va fi cu siguranță încântat să vadă acest gest;
  • Dacă îi dorești să loializezi clienți, o metodă foarte eficientă prin care îi livrezi mai mult este de fapt să îi oferi puncte de loialitate, astfel încât acesta să revină constant la tine.

Citește și: Cum poți începe o afacere online cu fonduri europene pentru tineri antreprenori

Crește valoarea tranzacției

O tactică foarte des întâlnită în vânzări este cea de cross-selling. Această tactică presupune să oferi și să convingi clientul să achiziționeze produse sau servicii asemănătoare sau complementare celor deja achiziționate. În cazul unei afaceri online, această tactică poate deveni și mai valoroasă cu ajutorul diverselor tehnologii automatizate, utilizate cu scopul de a contura profilul unui client în funcție de ceea ce caută și acțiunile pe care le ia pe platforma respectivă. 

Acesta reprezintă un mod foarte eficient de a crește vânzările, însă și de a redirecționa anumite resurse către activitățile mai complexe.

De exemplu, în cazul acestei metode, omul de vânzări îți poate eficientiza timpul pe care l-ar fi petrecut în mod obișnuit încercând să vândă cât mai mult, în persoană. În schimb, în cazul vânzărilor pe anumite platforme de ecommerce, acest proces devine automatizat, reducând nevoia de resurse umane, deoarece o mare parte din activități pot fi externalizate unei echipe de specialiști în acest domeniu. 

Deseori, aceste soluții pot fi subestimate din cauza faptului că ele se prezintă ca metode simple de abordare a problemei. Însă pentru atingerea unui obiectiv precum creșterea afacerii și a vânzărilor online, într-o perioadă de timp specifică, este important să testezi cât mai mult aceste idei. Pentru a crește vânzările online, monitorizarea și analizarea indicatorilor specifici devin două activități fundamentale. 

Dacă îți dorești să afli cât mai multe despre metodele cele mai utilizate de creștere a afacerii din următoarele noastre articole, înscrie-te în comunitatea OLX Business și vei primi o notificare pe email de fiecare dată când vom publica resurse noi.

avatar-generator
Tranformă informațiile într-un avantaj competitiv