Extinderea afacerii pe internet - avantajele și dezavantajele comerțului electronic

Avantajele și dezavantajele comerțului electronic.

Dacă ai o afacere offline și dorești să o extinzi în online trebuie să știi de la început care sunt avantajele și dezavantajele comerțului electronic, pentru a ști cum să te pregătești. Comerțul electronic este un motor de bază pentru noua economie, pentru era în care fiecare dintre noi folosește un dispozitiv inteligent, un smartphone, un laptop sau o tabletă.

La nivelul anului 2020 peste 78% dintre familiile de români aveau acces la internet, conform Institutului Național de Statistică. Iar oamenii îl folosesc în diferite moduri, pentru a se informa, pentru a socializa sau chiar pentru a-și face cumpărăturile online.

Aproximativ jumătate dintre românii care au acces la internet au cumpărat cel puțin odată un produs de pe internet. În cadrul unui studiu Eurostat, 45% dintre români au declarat că au cumpărat cel puțin un produs online în ultimele 12 luni. Asta în timp ce la nivel european 71% dintre consumatori sunt entuziasmați de comerțul online.

Care sunt avantajele și dezavantajele comerțului electronic

Comerțul electronic are avantaje și dezavantaje atât pentru comercianți cât și pentru cumpărători. În continuare vom identifica principalele avantaje și dezavantaje și vom discuta despre ele așa încât să poți înțelege în calitate de antreprenor cum poți profita de beneficii și cum poți elimina dezavantajele atât pentru extinderea afacerii tale, cât și pentru consumatorii tăi.

Principalele avantaje ale comerțului electronic

O să îți prezentăm în cele ce urmează avantajele comerțului electronic din ambele perspective din care poți analiza: avantajele pentru tine, ca antreprenor care dorești să-și extinzi afacerea online, dar și avantajele pe care le poți oferi consumatorilor prin acest proces de extindere a afacerii în online.

Citește și: Cele mai utilizate platforme de vânzări online în România 

Avantajele comerțului electronic pentru antreprenori

Eliminarea limitelor geografice pentru vânzare
Dacă vrei să-ți extinzi afacerea online cel mai mare avantaj al comerțului electronic este faptul că elimină din business-ul tău limitările geografice de vânzare. Cu ajutorul unei afaceri online poți să prezinți și să vinzi produsele tale la nivel național sau chiar internațional.

Desigur, pentru a adapta produsele și site-ul la nivel internațional va trebui să traduci textele, să găsești furnizori de servicii de curierat și să-ți găsești partenerii potriviți pentru promovare. Însă, acest lucru necesită resurse mai mici decât în cazul extinderii unei afaceri fizice la acest nivel.

Măsurabilitatea marketingului online
Un alt avantaj al comerțului electronic este faptul că publicitatea online oferă în ziua de azi modalități mult mai avansate de a te adresa cu reclamele publicului tău țintă. Acesta este un avantaj extrem de important pentru oamenii de afaceri, pentru că asta va presupune o măsurare mai exactă a bugetelor și rezultatelor din marketing.

Reducerea costurilor în afacere
Prezentarea produselor online te poate scuti de cheltuieli foarte mari cu spațiul închiriat pentru depozitarea și vânzarea produselor. De asemenea, într-o afacere online poți administra mai ușor stocurile, poți realiza vânzarea automatizat, eficientizând astfel și costurile cu resursa umană.

Un magazin online te poate ajuta să automatizezi foarte mult afacerea și să reduci costurile de distribuție și promovare a produselor către audiența ta. În plus, poți elimina erorile prin automatizarea proceselor de preluare și administrare comenzi și a proceselor de plată online.

Operabilitatea extinsă a afacerii
Un magazin online poate funcționa fără nicio problemă 24 / 7 spre deosebire de un magazin fizic care ar presupune o multitudine de costuri suplimentare pentru a angaja oameni în schimburi și pentru a rula pe un program non-stop.

Citește și: Despre avantajele cumpărăturilor pe marketplace și cumpărătorii fideli 

Avantajele comerțului electronic pentru cumpărători

Ușurința de a cumpăra online și confortul
Oamenii care vor dori să comande produse online pot cumpăra produsele din confortul propriei locuințe, cu doar câteva click-uri și mai puțin de 10 minute petrecute în fața laptopului. Față de modelul standard de comerț în care e necesară deplasarea la magazin, acest proces de comandă online ușurează extrem de mult munca din partea cumpărătorului.

În plus, acest avantaj s-ar putea transforma într-un beneficiu și pentru tine. Fiind mai ușor să comande, cumpărătorii pot fi influențați să achiziționeze mai multe produse, mai des. Astfel, afacerea ta ar putea deveni rapid una profitabilă.

Accesul la produse și la informații de la distanță
Orice persoană care își dorește un anumit produs și vrea să cerceteze piața poate avea la dispoziție zeci sau sute de oferte pentru acel produs, la doar un click distanță. În plus, informațiile despre produse și experiența altor oameni cu acel produs se află la dispoziția tuturor potențialilor clienți. Asta face ca produsele să fie mult mai accesibile și informațiile la fel, indiferent de zona în care se află cumpărătorul.

Diversitatea de produse Un magazin online poate expune practic mii de produse în gama completă de oferte, aceste produse neocupând un spațiu fizic de depozitare, putând fi comandate în stoc odată cu procesarea comenzii clientului.

Astfel, cumpărătorul poate avea acces la o gamă mult mai diversificată de produse din care să aleagă ce își dorește, față de oferta limitată pe care o are în cazul unui magazin fizic.

Citește și: Vânzări offline vs vânzări de produse pe internet - cum faci trecerea? 

Dezavantajele comerțului electronic

Desigur că acolo unde există avantaje există și dezavantaje. Reversul medaliei pentru comerțul electronic ne aduce în față și o serie de limitări. Iar acestea sunt și ele aplicabile ambelor părți implicate în schimbul de valoare din cadrul unei achiziții. Sunt dezavantaje ale comerțului electronic și pentru comerciant și pentru cumpărător.

Dezavantajele comerțului electronic pentru comerciant

Credibilitate scăzută din cauza lipsei experiențelor directe cu produsul
Comerțul electronic știrbește mult din credibilitatea comerciantului, deoarece în cazul unei comenzi online lipsește experiența directă cu produsul, iar cumpărătorii par să fie sceptici cu privire la ceea ce o să primească și calitatea produsului comandat.

Acest dezavantaj poate fi combătut însă prin oferirea unei posibilități de testare a produsului sau prin oferirea de mostre. În plus, politica de retur ar trebui să reprezinte un avantaj în acest caz, deoarece, ca antreprenor, poți oferi credibilitate în plus și garanții comercianților prin această politică, reușind astfel să sporești vânzările.

În plus, analizele demonstrează că rata de retur a produselor în comerțul online este relativ scăzută, România fiind printre țările cu cea mai mică rată de retur din UE, în funcție de nișă aceasta fiind situată între 1 – 10%.

Citește și: Legislație comerț electronic: 7 aspecte legale pentru afacerile de vânzări online 

Problemele de securitate și transparență în mediul online
Deși s-a demonstrat în nenumărate rânduri că România este una din țările cu standarde calitative de securitate cibernetică, în unele cazuri există încă o lipsă a procedurilor și a standardelor, care poate cauza probleme de securitate a datelor și a aplicațiilor de comerț electronic.

Totodată, lipsa transparenței este o problemă pentru antreprenorii obișnuiți cu un mediu de business palpabil. Însă, prin contractarea unor servicii de găzduire și mentenanță a afacerii online de la furnizori de încredere, aceste probleme pot fi eliminate cu ușurință.

Lipsa de control asupra informațiilor
În online informațiile circulă libere, așa încât antreprenorii nu pot controla în mod direct ce anume apare pe internet cu privire la business-ul lor, mai ales atunci când vorbim despre feedback-ul oferit de clienți. Ce pot face antreprenorii pentru a elimina acest aspect?

Asigurarea calității produselor, crearea unei bune relații cu clienții și asigurarea suportului customer care sunt procese esențiale prin care un antreprenor se poate asigura că publicul său țintă distribuie în rândul cunoscuților și pe internet doar informații pozitive despre afacerea sa.

Dezavantaje din ceea ce privește relația cu clienții

În mediul online este mai greu să menții o relație cu clienții, deoarece apropierea față de aceștia nu există și clienții comandă produsele din fața unui ecran. Experiența directă cu agentul de vânzări sau cu lucrătorul comercial ar fi contribuit la crearea unei relații, însă în lipsa acestei experiențe, este mai greu să păstrezi controlul asupra relației cu clientul.

Ce poți face pentru a contracara acest dezavantaj este să te folosești de metodele de socializare și comunicare cu clienții pentru a fi cât mai des alături de ei, pentru a fi prezent acolo unde sunt și ei. Promovarea și comunicarea poate ajuta foarte mult în acest caz.

Dezavantajele comerțului electronic pentru cumpărător

Dezavantajele comerțului electronic pentru cumpărători sunt asemănătoare cu cele pe care le întâmpină comerciantul. Ele fac referire în principal la aceleași probleme: lipsa experienței cu produsul, neîncrederea în calitatea produsului comandat și în faptul că acesta se va potrivi specificațiilor, nesiguranța datelor personale și lipsa unei relații sau a suportului din partea echipei customer care.

Lipsa experienței cu produsul comandat și neîncredere cu privire la calitate și specificații
În România, 1 din 10 produse comandate online sunt returnate din cauza mărimii greșite sau a specificațiilor care nu se potrivesc, conform studiilor. Cu toate acestea, 85% dintre românii chestionați au spus că nu ar returna un produs comandat online.

Însă, lipsa experienței directe cu produsul este totuși o problemă. Faptul că oamenii nu pot atinge, nu pot proba și nu pot testa produsul sau nu îl pot vedea live înainte de comandă poate determina consumatorul să nu ia o decizie de cumpărare favorabilă comerciantului.

Teama cu privire la siguranța datelor personale
Datele de plată, adresa, numele și numărul de telefon sunt date cu caracter personal pe care utilizatorii unor platforme online pot fi reticenți să le ofere comerciantului, acest lucru punând dificultăți astfel procesului de comandă.

Unii cumpărători pot fi sceptici cu privire la modul în care sunt gestionate aceste date personale de către comercianți. Cu toate acestea, explicarea modului în care societatea comercială gestionează și utilizează aceste date, prin intermediul unor politici clare și vizibile pe site, poate elimina această problemă.

Lipsa suportului în gestionarea unor situații de customer care
Un cumpărător care întâmpină o problemă tehnică în momentul în care dorește să comande un produs, iar echipa de suport a site-ului nu este alături de el pentru a-l ajuta să rezolve problema poate deveni frustrat datorită lipsei de implicare a comerciantului.

Lipsa unei echipe de customer care sau întârzierile echipei și soluționarea defectuoasă a acestor situații pot face clienții să privească cu suspiciune comerciantul și să anuleze comanda sau să nu mai revină pentru a cumpăra de pe site-ul respectiv.

Așadar, pentru a elimina această problemă, tu, ca antreprenor, trebuie să te asiguri că stai mereu la dispoziție clientului pentru a-i rezolva problemele și pentru a gestiona relația cu el într-o manieră profesionistă.

Concluzii prinvind avantajele și dezavantajele comerțului electronic

Ca în cadrul oricărui tip de business, comerțul online va avea avantaje și dezavantaje. Ce poți face tu din postura de antreprenor pentru a maximiza avantajele și pentru a elimina dezavantajele este să gândești de la început o strategie clară, o serie de proceduri și reguli de lansare a afacerii și să-ți gândești pas cu pas extinderea afacerii în online, așa încât să minimizezi riscurile cât de mult posibil.

Dacă ai nevoie de ajutor și vrei să afli mai multe informații despre cum funcționează comerțul online, abonează-te la resursele OLX de pe hub-ul educațional pentru antreprenori. Aici vei găsi articole interesante despre vânzări online, despre cum să îți dezvolți afacerea și despre antreprenoriat în comerțul online. De asemenea, vei găsi informații și sfaturi practice din aria de juridic & finanțe.

Cu ajutorul acestor informații vei putea dezvolta o afacere online de succes, pentru a te putea bucura de toate avantajele pe care internetul ți le oferă în ziua de azi.