Calcularea prețului de vânzare a unui produs

calcularea-pretului-de-vanzare-produs

Cum stabilești prețul corect pentru produsele tale Prea scump sau prea ieftin - sunt capcanele în care poți să cazi atunci când îți stabilești un preț pentru produsele tale. Etapa de a seta prețul corect pentru ceea ce vinzi influențează în mod direct nivelul vânzărilor și numărul clienților.

Un produs cu un preț prea mic poate duce la pierderi financiare sau poate fi categorisit ca fiind ieftin și de proastă calitate. Pe de altă parte, unul cu un preț prea mare te va scoate ușor de pe piață, pentru că riști să nu-l vinzi. Atunci, care este strategia de stabilire a prețurilor și cum îți stabilești un loc sigur pe piață?

Strategii de stabilire a prețurilor: calcularea prețului de vânzare a unui produs

1. Adaugă-ți costurile variabile la prețul de cost al unui produs produs

Primul și cel mai important pas este să cunoști și să înțelegi toate costurile implicate atunci când lansezi un produs. Dacă alegi să fii intermediar, cu alte cuvinte, să vinzi mai departe produse care nu au fost fabricate de către tine, atunci este mult mai simplu să stabilești modul de calculare a prețului de vânzare a unui produs.

Dacă fabrici de la zero anumite produse pe care decizi să le vinzi, atunci este necesar să cunoști nu doar cât te costă fiecare material utilizat în crearea lui, ci să calculezi și restul resurselor implicate în procesul de producție: facturi, salariile angajaților, chiria spațiului în care se desfășoară activitatea.

Astfel vei reuși să estimezi un preț de cost al unui produs. Însă, indiferent de categoria în care te încadrezi, nu uita că timpul pe care îl acorzi afacerii, uneltele de promovare și livrarea lor au și ele o valoare care se reflectă în bani. După ce notezi pe hârtie toate costurile implicate, treci la următorul pas.

2. Adaugă o marjă de profit atunci când calculezi prețul de vânzare a unui produs

Acesta este unul dintre motivele pentru care ți-ai construit propria afacere - să genereze profit. După ce ai obținut un cost variabil pentru fiecare produs pe care îl vinzi, este timpul să îi adaugi o marjă de profit. Spre exemplu, dacă îți propui să ai 20% profit pe fiecare produs în parte, este necesar să ții cont de costurile fixe, care se vor adăuga celor variabile, atunci când calculezi prețul de vânzare a unui produs.

De asemenea, trebuie să îți cunoști piața pe care vinzi și să îți dai seama dacă prețul obținut după adăugarea profitului este potrivit și acceptabil. Dacă nu îți stabilești cu atenție strategia de stabilire a prețurilor și vinzi de două ori mai scump decât competitorii tăi, vei realiza că devine mult mai greu obții un profit sau chiar să ieși pe zero. Clienții analizează de obicei ofertele  și, când descoperă două produse identice sau similare la prețuri diferite, se orientează de obicei după conveniență.

3. Ține cont de costurile fixe atunci când stabilești prețul de cost al unui produs

Costurile fixe sunt cele pe care le plătești indiferent de câte produse vinzi, iar ele ar trebui incluse atunci când te ocupi de calculul prețului de cost al unui produs. Spre exemplu, în costurile fixe intră chiria sediului firmei, dacă există unul, mentenanța echipamentelor, abonamentul la internet, licențele de operare și lista poate continua.

Aceste costuri există, chiar dacă ai o lună în care nu vinzi nimic, așadar este important să le incluzi în prețul final. În funcție de numărul de produse vândute, costul fix per produs variază. Cu alte cuvinte, dacă vinzi 30 de produse pe lună, costul fix din prețul final al produsului va reprezenta un procent mai mare decât atunci când vinzi într-o cantitate foarte mare.

O strategie de stabilire a prețurilor prin care poți obține prețuri atractive pentru clienți, având și profit de pe urma vânzărilor, este prin scăderea costurilor fixe. Spre exemplu, dacă decizi să vinzi online  și să nu ai un sediu fizic, prețul produselor va scădea semnificativ, în timp ce îți păstrezi o marjă de profit la un procent avantajos pentru tine.

Totodată, dacă ți-ai lansat afacerea recent, nu ți-ai cumpărat un domeniu web ca să îți deschizi un magazin online din motive de costuri și timp, te poți orienta către o platformă de vânzări online de tip marketplace  și către rețelele de socializare.

Achiziția unui abonament pe o platformă de marketplace precum OLX reprezintă un cost fix mic, dar care îți va aduce clienți și poate fi un pas în dezvoltarea afacerii tale. Vei putea obține un preț al produsului mult mai convenabil și, implicit, vei fi peste competiție.

Însă, indiferent de cum alegi să vinzi – online  sau offline, atunci când îți calculezi prețul de vânzare al produselor tale, este vital să ții cont de cei trei pași de mai sus, deoarece, altfel riști să ieși în pierdere și să nu-ți atingi obiectivul de business principal - să generezi profit.

Pentru mai multe informații despre cum îți poți dezvolta afacerea, abonează-te la OLX Business Hub.

avatar-generator
Transformă informația într-un avantaj competitiv