Cum transformi o pasiune într-o afacere – 5 paşi către succes

Cum transformi o pasiune într-o afacere

Deseori, un hobby este sinonim cu relaxarea şi creativitatea. Simţul practic și dorința de a face bani din ceva ce le face plăcere îi determină pe mulţi însă să treacă la un alt nivel şi să transforme o pasiune în afacere. O decizie binevenită, dar nu atât de uşor de pus în practică, pentru că nu e simplu să ai idei afaceri din hobby.

Dacă te regăseşti şi tu în acest scenariu, citeşte mai jos câteva informaţii la început de drum, dar şi 5 etape simple şi eficiente pentru a reuşi să îţi transformi cu succes o pasiune în afacere.

Idei afaceri din hobby – care sunt pasiunile cu potenţial?

Nu toate pasiunile sunt la fel. La început de drum, trebuie să ai o idee clară asupra ceea ce ar merge pe piaţă. Pentru asta ai la îndemână două “tool-uri”: statisticile existente în acest moment şi un scurt sondaj pe care îl poţi realiza printre prieteni şi cunoştinţe. În privinţa datelor oferite de diverse studii de piață, trebuie să ştii că nevoile şi preferinţele oamenilor se schimbă constant (e drept că nu într-un ritm alert).

Cu alte cuvinte, ai nevoie să ştii care sunt cele mai profitabile idei de afaceri care s-au născut dintr-o pasiune  și rezultatele acestor predictori, însă nu te baza numai pe ele.

  • Scrisul, Gătitul şi Afacerile DIY – printre cele mai profitabile pasiuni

Potrivit Shopify, printre pasiunile "câştigătoare" din punct de vedere al profitului dintr-o afacere se numără Scrisul, Ilustraţie & Design, Muzica, Gătitul, Grădinăritul, Fotografia sau Afacerile DIY (Do It Yourself). S-ar putea ca hobby-ul tău să nu se regăsească în această listă, însă o poţi folosi şi altfel. Gândeşte-te cât de apropiat este ceea ce faci tu de aceste domenii şi cum crezi că ar funcţiona o afacere ca a ta într-o piaţă care pune accent pe aceste aspecte.

  • Sondajul printre cunoscuţi – ce domenii îi determină cel mai des să cumpere?

Care sunt ultimele achiziţii ale prietenilor tăi? Din ce domenii au fost făcut ele? Preferă să cumpere dintr-un magazin online sau din magazinul offline  atunci când vine vorba de mici afaceri sau idei afaceri dintr-o pasiune? Ai putea apela chiar la un mic artificiu, şi anume să le spui mai multe despre propunerea ta de afacere, dar fără a le preciza că tu eşti autorul ei. Vezi care le sunt reacţiile şi gândeşte-te apoi la următoarele “mutări” strategice.

Pasiune în afacere – semnele care îţi arată că eşti gata pentru “marea trecere”

Talentul, pasiunea, creativitatea sau determinarea nu sunt suficiente pentru a transforma un hobby într-o afacere. Iată mai jos top 3 aspecte care spun “DA” şi îţi dau undă verde să încerci să treci la următorul nivel.

  • La nivel micro, hobby-ul tău este deja o mică afacere, care îţi aduce chiar şi un mic venit

Atunci când nu mai creezi doar pentru tine, iar ceilalţi se bucură, ba chiar îţi şi solicită ajutorul (contra cost sau nu), e clar că hobby-ul tău nu mai e doar o pasiune. Deseori, în acest proces, apar şi veniturile, mici şi poate nesemnificative în primă fază, dar şi ele sunt un indicator important al faptului că trebuie să încerci mai mult.

  • Investeşti o parte din venit pentru hobby-ul tău

La început este posibil să faci asta din pasiune, însă această investiţie periodică spune multe atât despre implicarea ta, cât şi despre dorinţa ta a te dezvolta. În plus, nimeni nu ar investi în ceva ce nu creşte, aşadar şi aici este un semnal că hobby-ul tău a evoluat şi continuă să o facă.

  • Te gândeşti mai mult la hobby decât la job

Nimeni nu renunţă la jobul “de zi cu zi” imediat. Totuşi, dacă te gândeşti mai mult la hobby-ul tău şi la ce poţi face să îl dezvolţi decât la sarcinile propriu-zise de la locul de muncă, e clar! E timpul să treci la pasul următor şi să afli cum poţi să transformi o pasiune în afacere, pentru a devein un antreprenor de succes

Pasiunea ta va fi cea mai tare afacere: care sunt paşii către succes?

Ajuns în acest punct, înseamnă că ai cântărit suficient avantajele şi dezavantajele, ai răspuns la toate întrebări personale şi ai decis – tu poţi să conturezi cele mai tari idei afaceri din pasiunile tale!  Pentru a ajunge, însă, la succes, ai nevoie de câteva etape importante, bine structurate, care îţi vor înlesni cu mult parcursul pe acest drum.

**Ai nevoie de ghidare specializată la început? Apelează la un business coach!

Coach-ul care te ascultă, te ghidează şi te consiliază în business nu mai e demult doar un moft, ba chiar dimpotrivă. Sunt numeroase studii care atestă faptul că acest tip de consiliere contribuie la un start mult mai bun, dar şi la o bună dezvoltare ulterioară a afacerii. Asta a relevat inclusiv o cercetare realizată de către specialiştii de la Academia de Studii Economice Bucureşti.

Studiază piaţă şi stabileşte-ţi obiectivele!

Du la un alt nivel research-ul realizat în etapa precedentă. Acum, trebuie să analizezi mult mai serios concurența,  să îţi identifici publicul ţintă, să revii la acel sondaj printre prieteni, dar să adaugi o mulţime de alte întrebări prin care să îţi eficientizezi afacerea.

Ai grijă să nu te blochezi aici. Informaţiile, acele tips & tricks de ajutor vor veni şi pe parcurs, aşa că rezumă-te la un mic plan de research, bifează-l şi treci mai departe la a-ţi stabili obiectivele.

  • Ce îţi doreşti tu de la această mică afacere pe care o vei începe? Cât eşti dispus să investeşti în ea, ca timp şi bani, unde vrei să ajungi în 6 luni, 1 an, 2 ani?

Trasează-ţi un model de business şi testează-i eficienţa!

Sub imperiul entuziasmului, e uşor să treci direct la fapte, dar fără un model de business corect şi realist, vei întâmpina curând dificultăţi. Identificarea acestui model de business se realizează prin alegerea unui drum profesional.

  • Încă de la început trebuie să ştii care îţi vor fi canalele de vânzare? Care sunt costurile pentru a folosi acele canale de vânzare. Cât sunt dispuşi cumpărătorii să plătească pentru produsele/serviciile tale/asemănătoare pe acele canale de vânzare. Cum vei vinde efectiv aceste produse sau servicii?

După ce bifezi şi acest pas trebuie să revii în “ringul real” şi să stabileşti cât de valid este planul tău. Tot ce ai făcut până acum este doar la nivel teoretic, aşa că trebuie să şi testezi. Cum anume faci asta? Prin acţiuni clare, cu rezultate aşteptate bine stabilite. Poţi aplica aici mai multe modalităţi:

  • concursuri în care premiul este produsul tău
  • un site/landing page cu doar câteva informaţii;
  • o campanie de “pre-orders”;
  • postări de tip teaser care să releve, treptat, mai multe despre produs;
  • reclame pe diverse platforme;
  • prezenţa concomitent şi pe canale de vânzare online alternative,  aşa cum este OLX.ro, un marketplace ready-to-use, cu o comunitate de milioane de utilizatori, o "piaţă" nesaturată, preferată acum de mulţi cumpărători

După ce identifici metodele preferate de tine, stabileşte-ţi clar şi parametrii de succes.

Dezvoltă un plan de business, cu analiza financiară inclusă!

Ai acea idee despre care ştii că va merge. Ei bine, următorul pas este să faci concret un plan de business. Pentru asta, nu ai nevoie de un dosar stufos şi complex, însă un plan de business bine organizat îţi aduce numai avantaje. Pune laolaltă tot ce ai strâns până acum: research de piaţă, obiective, costuri, aşteptări, investiţii etc.

Pe lângă faptul că îţi structurează mai bine afacerea şi următoarele mutări, acest plan de business poate fi asul din mânecă atunci când vrei să iei împrumut sau vrei să atragi noi investitori. E uşor să ai pasiune în afacere, dar asta nu e totul! Mulţi antreprenori omit sau neglijează în acest plan partea financiară.  Este imperios necesar să ai trecute şi detalii despre acest aspect.

Care îţi este situaţia actuală, ce aşteptări ulterioare ai, care ar putea fi situaţia profit vs. pierdere, cum vor circula banii, care sunt previziunile legate de vânzări – toate aceste informaţii sunt foarte importante.

Învaţă bazele marketingului şi cucereşte-ţi publicul ţintă!

Indiferent de domeniul în care ai activat până acum, trebuie să cunoşti câteva noţiuni esenţiale de marketing. Asta s-ar traduce prin a şti cum să ajungi la publicul tău ţintă. Pentru a face asta trebuie să ştii pe ce canale stau mai mult clienţii tăi şi de pe ce canale cumpără: site-uri punctuale, internet, TV, radio?

După ce afli răspunsurile, ai grijă să fii prezent acolo. La acest punct, încearcă să gândeşti un pic înaintea competitorilor tăi. Cei mai mulţi antreprenori tind să creadă că în Social Media ar trebui să fie zona fierbinte a afacerilor lor.

Cu toate astea, alegerea unei pieţe de desfacere diferite, relativ noi, care să trezească interes va fi un punct forte pentru business-ul tău. Poţi opta pentru OLX.ro, o platformă uşor de folosit, de succes, care include milioane de utilizatori şi care vine la pachet cu o mulţime de beneficii utile mai ales la început de drum, dar nu numai.

Cu un cont pe acest site ai mereu suport de la specialişti, o pagină dedicată de companie, plata şi delivery via OLX, aşadar reduci cu mult din responsabilităţile tale. După acest pas, gândeşte-te la fidelizarea publicului tău. Poţi face asta oferind discounturi, promoţii, servicii gratuite în schimbul feedback-ului sau a unui review obiectiv!

Fă parte din comunitate!

Înconjoară-te de oameni de la care poţi învăţa şi pe care, de ce nu, îi poţi transforma în mentori. Antreprenorii, la început de drum sau “cu vechime”, au nevoie de oameni de aceeaşi factură, dar cu o viziune şi o experienţă mult mai bogată. Asta te va ajuta să creşti, să identifici la timp problemele, să ai acel confort al faptului că cinema din domeniu te poate sfătui corect în aspecte pe care numai voi le înţelegeţi.

Pe lângă mentori sau chiar coaching 1 to 1, există destule platforme care oferă accesul la o comunitate interesată de acelaşi domeniu. OLX.ro propune astfel de alternative, o pagina dedicată de resurse pentru antreprenori, dar şi un hub de content educativ care include o mulţime de topicuri care să te ajute în digitalizarea, eficientizarea şi dezvoltarea afacerii tale.

Nu este uşor să îţi transformi pasiunea într-o afacere, dar cu siguranţă acest proces nu este unul dificil dacă ştii şi aplici corect paşii necesari. Până la urmă totul ţine de organizare şi determinare, pentru că, odată decis să parcurgi acest drum, înseamnă că ai deja toate calităţile necesare.

avatar-generator
Transformă informația într-un avantaj competitiv