Legea returului de produse: noțiuni fundamentale pentru antreprenori

Pagina de Business » Juridic & Finanțe » Legea returului de produse: noțiuni fundamentale pentru antreprenori
Legea returului de produse: noțiuni fundamentale pentru antreprenori

Atunci când ești antreprenor în comerțul electronic, este esențial să cunoști legea privind dreptul de retur al produselor, proces cunoscut și ca retragerea din contractul încheiat la distanță.

Pentru a fi un comerciant de încredere, care evită confuzia și respectă drepturile consumatorului, asigură-te că ești la curent cu legislația privind returul de produselor și nu uita să comunici informația în mod eficient clienților tăi. Pentru a avea o afacere de comerț online de succes, află care sunt aspectele esențiale cu privire la legea returului produselor.

În continuare vei citi mai multe despre:

  • 1. Care sunt diferențele dintre returul online și returul la magazinele fizice
  • 2. Ce reprezintă dreptul de retragere/returnarea produselor
  • 3. Care sunt obligațiile magazinelor online
  • 4. Când nu beneficiază consumatorul de dreptul de retragere
  • 5. Ce reprezintă o politică de returnare eficientă

1. Returul online și returul la magazinele fizice – care sunt diferențele de care trebuie să știi

Spre deosebire de returul la magazinele fizice, unde circumstanțele de retur sunt mai limitate, clienții unor magazine online nu sunt nevoiți să își justifice returul. 

Dacă în cazul cumpărării în persoană, se presupune că persoana care a achiziționat produsul a avut timp și prilej de a verifica atributele produsului și de a se hotărî asupra cumpărării, în cazul tranzacțiilor la distanță legea este mai înțelegătoare cu cumpărătorul. Din moment ce se presupune că persoana care a cumpărat produsul nu a putut realiza această inspecție înainte de a încheia contractul de vânzare-cumpărare, dreptul de retragere se aplică pe o selecție mai variată de motive. 

Pentru tine ca vânzător, asta înseamnă că te poți aștepta la mai multe retururi decât înregistrează un magazin fizic și va trebui să ții cont de acest lucru când îți calculezi bugetul pentru perioadele viitoare, fiindcă nu poți să te bazezi pe banii încasați decât după trecerea perioadei de retur.

În orice caz, comportamentul profesionist și înțelegător cu orice client ce decide să returneze produsele cumpărate îți va aduce mai multe beneficii decât dezavantaje.

 

2. Dreptul de retragere – ce reprezintă și cum se aplică în comerțul online

Legea returului de produse și servicii este reglementată de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.34/2014, care asigură protecția consumatorilor și o bună funcționare a pieței. Potrivit art. 9, consumatorul are la dispoziție 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanță. Prin contract la distanță se înțelege orice contract încheiat între comerciant și consumator fără prezența simultană a părților, utilizând mijloace de comunicare la distanță.

Conform legislației returului de produse, atunci când își exercită dreptul, consumatorul nu trebuie să își justifice decizia și nu suportă alte costuri decât cele prevăzute în legislație. În cazul tranzacțiilor la distanță, clienții au acest drept deoarece nu au posibilitatea de a vedea bunurile înainte de încheierea contractului.

Pentru a limita motivele de retur oferă-le clienților tăi șansa de a verifica produsul înainte de plată cu livrarea prin OLX. Astfel, chiar dacă ai cumpărători care refuză produsul odată ajuns la ei, nu mai trebuie să te complici cu rambursarea sumei contravalorii produsului către client.

În conformitate cu dispozițiile din art. 12, odată ce clientul își exercită dreptul de retragere, obligațiile părților de a executa ori încheia contractul sunt anulate. Totuși există și excepții, care vor fi abordate în acest articol.

 

3. Care sunt obligațiile tale în calitate de comerciant?

Conform legislației privind returul produselor, comercianții online au două obligații esențiale: informarea consumatorului în legătură cu politica de returnare și rambursarea prețului achitat în cazul exercitării dreptului de retur.

Conform art. 6 din Ordonanța de Urgență, comercianții trebuie să își informeze clienții cu privire la existența dreptului de retragere, condițiile, termenele dar și procedurile de exercitare a dreptului. În acest sens, magazinul tău online trebuie să includă un formular tipizat de retragere. Informează-te corect cu privire la această obligație și ține minte că legislația returului de produse propune o amendă între 2000 și 5000 RON, în cazul în care informarea nu este făcută corespunzător.

În același timp, atunci când informarea nu este efectuată corect, clientul are dreptul la prelungirea perioadei de returnare cu 12 luni. În cazul în care un client își exercită dreptul de retragere, trebuie să restitui sumele primite drept plată, inclusiv taxa de transport, fără întârziere nejustificată în termen de 14 zile de la data deciziei de retragere.

Suma trebuie achitată prin metoda de plată folosită de consumator, cu excepția cazului în care acesta a fost de acord cu o altă modalitate. Conform legislației, nerespectarea obligației de a rambursa suma achitată se sancționează cu o amendă între 2000 și 5000 RON.

Citește și: Legislație comerț electronic: 7 aspecte legale pentru afacerile de vânzări online 

4. Cazuri de excepție – când nu beneficiază consumatorul de dreptul de retragere

Dreptul de retur al produselor achiziționate online este foarte important pentru consumator și trebuie respectat atunci când este în concordanță cu legea. Totuși, există și cazuri în care clientul nu beneficiază de returnarea produselor sau renunțarea la serviciile cumpărate. Pentru a-ți proteja afacerea online, este important să te familiarizezi cu situațiile care sunt exceptate de la dreptul de retragere.

Exemplele prezentate aici sunt doar o parte dintre cele mai des întâlnite cazuri în care legea previne exercitarea dreptului. Pentru o abordare completă, consultați Ordonanța de Urgență menționată mai sus.

În primul rând, sunt exceptate de la dreptul de retragere sau de retur, produsele care sunt susceptibile la deteriorare, dar și cele care nu pot fi returnare din motive de protecție a sănătății sau motive de igienă. În același timp, clienții dumneavoastră nu pot returna produse care, după livrare, sunt inseparabil amestecate cu alte elemente.

Pentru afacerile care se ocupă cu furnizarea de produse personalizate de client, legislația privind returul produselor este foarte clară: consumatorul nu beneficiază de dreptul de retragere. Mai există și situații specializate în care acest drept nu se aplică.

În cazul furnizării de băuturi alcoolice al căror preţ a fost convenit în momentul încheierii contractului, a căror livrare nu poate fi efectuată înainte de 30 de zile şi a căror valoare depinde de fluctuaţiile de pe piață, comerciantul nu are obligația de a primi returul. Unele excepții sunt mai relevante decât altele, în funcție de specificul afacerii tale. Totuși, este important să te familiarizezi cu legislația și să comunici cu clienții printr-o politică de retur cuprinzătoare.

5. Politica de retur – rolul ei în afacerile de comerț online

În calitate de comerciant, este obligația ta să-ți informezi potențialii clienți cu privire la dreptul lor la retur, cazurile exceptate care se aplică în domeniul tău, care este procesul companiei etc. Toate acestea sunt cuprinse într-un document public și ușor de accesat, numit Politică de retur.

Ce trebuie să conțină o politică de returnare? Aceasta trebuie să informeze corespunzător consumatorul cu privire la posibilitățile de returnare dar și la condițiile în care aceasta este efectuată, în cazul exercitării dreptului. Asigură-te că politica de retur comunică eficient clientului termenii care determină dreptul la retragere.

Spre exemplu, într-un contract de prestări servicii, consumatorul își pierde acest drept doar în cazul în care execuția începe cu acordul său. Într-un caz de acest fel, trebuie să te mai asiguri că acesta înțelege faptul că își pierde dreptul de retragere, la finalul execuției. În același timp, politica de retur trebuie să conțină instrucțiuni clare despre returnarea produselor ce prezintă urme de utilizare.

Ține minte că legislația permite consumatorului să returneze astfel de bunuri, cât timp nu se încadrează la excepțiile care interzic exercitarea dreptului. În acest caz neplăcut, trebuie să dovedești faptul că deteriorarea produsului a determinat diminuare valorii, pentru a-ți proteja afacerea online de clienții rău intenționați.

De exemplu, să presupunem că un consumator dorește retragerea din contract, în perioada de 14 zile de la momentul achiziției unui cuptor cu microunde. Deși comerciantul constată că produsul nu este în starea de la vânzare, acesta nu poate returna parțial suma achitată decât după ce dovedește faptul că valoarea produsului a fost diminuată.

 

Cum vei gestiona returul de acum încolo?

Pentru a-ți dezvolta afacerea online și pentru a crește vânzările asigură-te că ești la curent cu legea returului de propuse. Citește cu atenție legislația privind atât obligațiile comercianților electronici cât și obligațiile consumatorilor și întocmește o politică de returnare clară și cuprinzătoare.

Înțelegerea legislației privind dreptul returului de produse este esențială pentru o interacțiune eficientă între comerciant și consumator. În plus, reprezintă un detaliu important pentru dezvoltarea unui plan de afaceri în mediul online.

Vrei să îți deschizi o afacere online și îți dorești să descoperi cele mai bune practici în domeniu din punct de vedere legal? Citește articolul “Legislație comerț electronic: 7 aspecte legale pentru afacerile de vânzări online ” !

Dacă îți dorești să îți dezvolți afacerea online la nivel național, folosește serviciul nostru de livrare pentru a asigura livrarea eficientă a produselor tale, oriunde în România, la un cost preferențial, cu 44% mai mic pentru serviciile de livrare Fan Courier și Poșta Română. Pentru mai multe informații și detalii despre antreprenoriatul electronic, abonează-te la OLX Business Hub!

Abonează-te la BLOG: