Legislație comerț electronic: 7 aspecte legale pentru afacerile de vânzări online

comert electronic legislatie - legislația în vigoare pentru vanzari online

Multe idei de afaceri din ultimii ani vizează ca scop final desfășurarea legală a activităților ce vor fi desfășurate în mediul online. Astfel, am ajuns să vorbim din ce în ce mai des despre comerț electronic sau ecommerce și de puterea sa de creștere.

Dacă sfârșitul anului 2020 înregistra o creștere de 41% a sectorului de comerț electronic, în 2021 ne așteptăm la o adăugare de 15% la acest procent.

Această creștere a cererii a adus cu sine și o creștere a numărului afacerilor care au ales ca domeniu de activittae comețul electronic. Dacă îți dorești să fii antreprenor, trebuie să iei în considerare aspectele legale ce țin de deschiderea unei societăți comerciale cu activitate în mediul online, pentru a evita problemele ce pot apărea în viitor.

Vrei să îți deschizi o afacere online și îți dorești să descoperi cele mai bune practici în domeniu din punct de vedere legal? Continuă să citești și vei afla mai multe despre:

  • Ce reprezintă comerțul electronic
  • Ce trebuie să faci pentru înregistrarea legală a afacerii online
  • Ce informații trebuie să pui la dispoziția clienților
  • Ce reprezintă contractul la distanță
  • Cum să fii în acord cu GDPR
  • Ce drepturi și obligații sunt implicate în procesul de retur al produselor ecommerce

Citește și: Cum începi o afacere online cu fonduri europene

1. Ce înseamnă desfășurarea în comerțul electronic - legislația în vigoare

Fie că faci parte din cei care deja și-au deschis o afacere, sau că ești nou în domeniul antreprenoriatului? Comerțul electronic este o oportunitate importantă pe care ar trebui să o iei în considerare atunci când îți dorești creșterea vânzărilor.

Un mod prin care poți începe activitatea de vânzare de produse în mediul online cu succes este să te familiarizezi cu legislația referitoare la comerțul electronic. Aceasta te va ajuta să respecți drepturile clienților, cât și să poți răspunde corespunzător atunci când cerințele acestora sunt în afara obligațiilor tale legale.

Obligațiile pe care le ai prin deschiderea unei afaceri de vânzare de produse online sunt prevăzute de Legea 365/2002 privind comerțul electronic.

Cum orice idee de afacere în comerț are la bază întrebarea “Ce categorii de produse pot vinde pe X piață?”, în comerțul online legea nu prevede restricții în ceea ce privește categoria de produse puse la vânzare. Din Legea 365/2002, Art. 2 poți afla mai multe referitor la condițiile de furnizare a serviciilor și produselor, de către o societate comercială care vinde în online.

2. Înregistrarea firmei având ca domeniu de activitate comerț electronic - vânzarea de produse online

Legea 365/2002 precizează că pentru a face comerț în mediul online, menționarea datelor de înregistrare de la Registrul Comerțului este obligatorie. Așadar, în cazul în care alegi să deschizi un magazin online propriu, trebuie să faci următorii pași pentru a te asigura că afacerea ta online este în concordanță cu legea în vigoare:

  1. Alegerea domeniului și a denumirii afacerii tale;
  2. Forma de organizare: PFA, SRL, SRL-D sau altă formă de organizare (pe parcursul acestui pas este necesar să analizezi modul în care îți vei desfășura activitatea și cum vei obține TVA);
  3. Obținerea codului CAEN: 4791 este cel necesar pentru comerțul electronic - de vânzare de produse online, însă se pot adăuga și altele, în funcție de specificul activității;
  4. Stabilirea sediului social: acest pas implică alegerea și pregătirea actelor pentru înființarea afacerii;
  5. Rezervarea denumirii la Registrul Comerțului, care se poate realiza și online;
  6. Întocmirea și depunerea dosarului de înființare a SRL-ului.

3. Magazinul tău online necesită un minim de date de identificare

Câteva mențiuni importante pe care trebuie să le ai în vedere conform Legii 365/2002, art. 5 referitoare la orice societate comercială care dorește să furnizeze produse în mediul online:

“Furnizorul de servicii are obligația de a pune la dispoziție destinatarilor și autorităților publice mijloace care să permită accesul facil, direct, permanent și gratuit cel puțin la următoarele informații:

  1. numele sau denumirea furnizorului de servicii;
  2. domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
  3. numerele de telefon, fax, adresa de poștă electronică și orice alte date necesare contactării furnizorului de servicii în mod direct și efectiv;
  4. numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comerțului sau în alt registru public similar;
  5. codul de înregistrare fiscală;
  6. datele de identificare ale autorității competente, în cazul în care activitatea furnizorului de servicii este supusă unui regim de autorizare;
  7. titlul profesional și statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum și a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii desfășoară o activitate profesională reglementată;
  8. tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adăugată, precum și a cuantumului acesteia;”

Mai mult decât atât, conform art. 13 din Normele Metodologice de aplicare a Legii 365/ 2002, societatea comercială în cauză este obligată să implementeze o procedură GRATUITĂ prin intermediul căreia orice persoană poate transmite plângeri și sesizări cu privire la activitatea desfășurată.

Citește și:  Cele mai utilizate platforme de vânzări online din România de tip marketplace

4.  GDPR: politica de confidențialitate, politica de Cookies, Termeni și condiții

Regulamentul UE 679/2016 aplicabil începând cu 25 mai 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) este foarte important pentru vânzare de produse online.

Potrivit acestui regulament, în cazul datelor cu caracter personal prelucrate pe scară largă, este obligatorie numirea unui responsabil cu prelucrarea datelor cu caracter personal.

Un aspect la fel de important, din legislația comerțului electronic, este acela că ai bligația să demonstrezi că ai obținut consimțământul persoanei pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.

5. Încheierea legală a contractelor la distanță, în comerțul electronic

Din punct de vedere legal, atunci când o persoană comandă un produs de pe magazinul tău online, se încheie un contract. Conform art. 2 OUG 34/2014, acesta se numește contract la distanță deoarece a fost încheiat prin mijloace de comunicare la distanță și fără prezența fizică a părților.

Spre deosebire de comerțul obișnuit care necesită contracte clasice, potrivit art. 6 OUG 34/2014, în cazul comerțului electronic, legislația prevede că magazinul tău online trebuie să conțină o pagină unde sunt cuprinse următoarele elemente:

  1. drepturile și obligațiile părților;
  2. principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, având în vedere mediul de comunicare şi produsele sau serviciile în cauză;
  3. identitatea profesionistului, cum ar fi denumirea sa comercială;
  4. adresa poştală la care profesionistul este stabilit/cea la care își desfășoară activitatea, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia la care poate fi efectiv contactat;
  5. preţul total al produselor şi serviciilor cu toate taxele incluse;
  6. modalităţile de plată, livrare, executare, data până la care profesionistul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile;
  7. modalitatea prin care consumatorul poate rupe raportul contractual în cauză.

În plus, în cazul ofertelor și promoțiilor, trebuie să precizezi perioadele de valabilitate ale acestora. Este foarte important să aduci la cunoștința consumatorului aceste informații deoarece de acest aspect depinde procesul de finalizare a comenzii și de încântare a consumatorului care este mulțumit de produsele/ serviciile tale.

Pe lângă aducerea la cunoștință a acestor informații, momentul plății trebuie să fie semnalat printr-un buton sau o funcție similară “Comandă ce implică o obligație de plată”.

6. Dreptul de retur al produselor - ce prevede legislația în domeniul vânzărilor online

Din contractul la distanță menționat anterior, consumatorul se poate retrage timp de 14 zile fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere sau să suporte orice costuri. Conform legislației privitoare la vânzări online, furnizorul trebuie să returneze cumpărătorului sumele achitate, în cel mult 14 zile de la data semnalării de retragere din contract.

În schimb, cel care suportă costurile aferente returnării produselor este consumatorul. Situațiile când în mod legal consumatorul nu își poate manifesta dreptul de retragere din contract sunt prevăzute de Art. 16 din OUG 34/2014.

Acest articol îți va oferi mai multe detalii despre cazurile în care consumatorul nu poate acționa pentru a se retrage din contract, cum ar fi deteriorarea sau expirarea produselor, motivele de sănătate sau igienă ce pot fi invocate în cazul anumitor produse, etc.

7. Legislația nu permite vânzarea online către minori

Legislația civilă prevede că persoana fizică dobândește capacitate deplină de exercițiu la vârsta de 18 ani, adică începând cu această vârstă, persoana respectivă poate încheia contracte civile. În același timp, art. 41 alin. (3) din Codul Civil menționează că „minorul cu capacitate de exercițiu restrânsă poate face singur acte de conservare, acte de administrare care nu îl prejudiciază, precum și acte de dispoziție de mică valoare, cu caracter curent și care se execută la data încheierii lor.

Atunci când afacerea ta își desfășoară activitățile online, intervin anumite aspecte care necesită mai multă atenție din partea ta, pentru a fi sigur că nu încalci legislația, chiar și dacă o faci fără intenție. De exemplu, dacă magazinul tău online dorește să vândă minorilor, dar cu acordul părinților, trebuie să găsești o metodă potrivită prin care să obții confirmarea acestora.

Ceea ce poți face este să ceri o adresă de e-mail a părinților în cazul celor sub 18 ani, astfel încât să poți obține autorizația legală de care ai nevoie pentru a încheia contractul la distanță.

Citește și: 7 idei pentru a crește vânzările online ale unei afaceri mici

Concluzii

Dezvoltarea afacerii și creșterea vânzărilor online se poate transforma într-o oportunitate avantajoasă, în condițiile în care ai respectat pașii necesari pentru a-ți desfășura activitatea în mod legal din toate punctele de vedere.

Odată ce înțelegi cele mai mici detalii pentru interacțiunea online dintre afacerea ta și cumpărător, înseamnă că ești deja pe drumul către succes. Informația este avantajul tău competitiv. Abonează-te la OLX Business și vei primi instant resursele de care ai nevoie pentru afacerea ta.

avatar-generator
Transformă informația într-un avantaj competitiv