Reguli GDPR pentru comerțul online

Reguli GDPR pentru comerțul online

Dacă ești antreprenor cu siguranță ai auzit până acum de GDPR. Iar dacă te gândești să-ți lansezi afacerea în mediul online, subiectul GDPR pentru comerț online ar trebui să fie în aria intereselor tale.

Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) este un nou regulament al Uniunii Europene care a intrat în vigoare la data de 25 mai 2018, Acesta are impact asupra tuturor companiilor care își desfășoară activitatea în interiorul UE, precum și a celor situate în afara teritoriului, dar care lucrează cu clienți din Uniunea Europeană.

Asta înseamnă că, dacă ai o afacere în Uniunea Europeană sau lucrezi cu oameni de aici, automat intri sub incidența acestui regulament. Iar dacă nu respecți politicile GDPR, te expui anumitor riscuri.

Ce trebuie să știi despre politica GDPR pentru comerț online?

Odată cu intrarea în vigoare a acestui regulament, s-au impus o serie de reguli GDPR pe care orice antreprenor trebuie să le respecte. De asemenea, s-au stabilit o serie de consecințe pentru cei care nu respectă regulamentul.

În continuare vom discuta fiecare aspect în parte, pentru a te ajuta să înțelegi ce înseamnă GDPR, ce presupune aplicarea sa, cum afectează GDPR comerțul electronic și cum să adaptezi business-ul tău la standardele ecommerce GDPR compliance.

Citește și: Am ideea de afacere, cum găsesc finanțare? 

GDRP reguli și principii ce trebuie respectate

Pentru a discuta despre GDPR și regulile pe care le-a adus în mediul de afaceri online, trebuie să înțelegem mai întâi importanța acestor reglementări. Implementarea GDPR a fost necesară datorită cantității tot mai mari de date care sunt colectate, transferate, gestionate și utilizate în zilele noastre.

UE a pus deja în aplicare directiva privind protecția datelor, însă aceasta a fost adoptată în 1995 și în prezent este învechită, având elemente care nu se aplică în totalitate erei digitale. Ca urmare, politica GDPR a fost implementată ca înlocuitor pentru a continua protejarea corespunzătoare a datelor cetățenilor Uniunii Europene.

Ce presupune GDPR mai exact?

Conform GDPR, organizațiile sunt obligate să respecte colectarea și utilizarea responsabilă a datelor pentru a proteja drepturile și confidențialitatea utilizatorilor. Pentru a înțelege cum funcționează GDPR pentru comerțul electronic, imaginează-ți că ești unul din clienții afacerii tale. Iar în momentul în care apelezi la un serviciu ți se cer unele date, fie că discutăm despre nume, adresă de e-mail, număr de telefon etc.

Pune-ți aceste patru întrebări:

  1. Știu ce date colectează afacerea și pentru ce folosesc ei aceste date?
  2. Au nevoie de aceste informații pentru acțiunile pe care le desfășor în relația contractuală?
  3. Pot solicita modificarea sau ștergerea datelor mele în orice moment?
  4. Sunt informat despre drepturile mele ca utilizator?

Dacă răspunsul la oricare dintre întrebări este negativ, atunci afacerea ta nu este conformă cu politicile GDPR. Însă, implicațiile GDPR pentru afaceri nu se opresc aici.

Există 7 principii de bază în GDPR. Dacă te gândești să lansezi afacerea ta online va trebui să vezi cum se adaptează site-ul tău sau platforma pe care vei vinde produsele la aceste 7 principii:

Cele 7 principii GDPR

1. Legalitate, corectitudine și transparență

Acest principiu afirmă că orice date pe care le colectezi de la utilizatorii tăi trebuie să respecte cerințele GDPR. Corectitudinea și transparența se referă la utilizarea datelor și vizibilitatea acestei utilizări. Adică, fiecare om trebuie să știe la ce îi sunt folosite datele colectate online sau offline în afacerea ta.

2. Limitarea scopului

Prelucrarea datelor trebuie să fie „specificată, explicită și legitimă”, ceea ce înseamnă că utilizarea datelor colectate dincolo de scopul specificat este considerată încălcare a politicii. Mai simplu spus, dacă utilizatorul este de acord să îți ofere e-mailul său pentru a primi buletine informative, acea adresă de email nu ar trebui folosită în alt mod.

3. Minimizarea datelor

Conform principiului minimizării datelor, datele colectate trebuie menținute la un nivel minim și trebuie să colectezi numai ceea ce este necesar. Mai precis, datele colectate trebuie să fie „în raport cu scopurile pentru care sunt procesate”. Dacă solicitați mai multe date decât cele necesare în acest scop este posibil ca această acțiune să fie considerată a fi o încălcare a regulilor GDPR.

4. Precizie

Aici „acuratețea” înseamnă să ai datele actualizate și să depui eforturi pentru a te asigura că acestea sunt mereu la zi. Asta înseamnă că ar trebui să revizuiești și să cureți bazele de date în mod regulat. Datele considerate „inexacte” trebuie eliminate imediat – conform politicii acestea fiind „șterse sau rectificate fără întârziere”.

5. Limitarea depozitării

Acest principiu presupune să ștergi orice date de care nu mai ai nevoie, putând păstra astfel de date doar dacă ai motive autentice și legale pentru stocarea acestora (spre exemplu, ți-au fost solicitate de autorități). Dacă decizi să stochezi date trebuie să determini pentru cât timp vor fi stocate și scopul acestora (GDPR nu menționează în mod explicit pentru cât timp ar trebui păstrate datele cu caracter personal).

6. Integritate și confidențialitate (securitate)

Principiul „Integritate și confidențialitate” își propune să protejeze datele colectate. Conform acestui principiu, trebuie să ai o serie de măsuri de securitate „tehnice sau organizaționale” adecvate pentru a preveni furtul și pierderea datelor - fie ele interne sau externe.

7. Responsabilitatea

Principiul final GDPR este modalitatea guvernului UE de a se asigura că respecți GDPR. Se specifică faptul că trebuie să poți demonstra oricând pașii efectuați pentru a fi conform. Asta înseamnă să ai înregistrări clare despre ceea ce s-a făcut atunci când s-a implementat GDPR în afacerea ta.

De asemenea, în unele cazuri este necesar să ai angajat un specialist în protecția datelor, care să se asigure și să examineze datele în mod regulat și, în general, să vadă dacă și cum este respectat regulamentul GDPR. Acestea sunt principalele reguli pe care GDPR le impune.

Pentru ca afacerea ta online să aibă statutul de ecommerce GDPR compliance 100% corect trebuie să respecți aceste principii.

Ce se întâmplă dacă nu respecți politicile GDPR pentru comerț electronic?

Nerespectarea GDPR poate duce la amenzi și penalități destul de grave - până la 4% din cifra totală de afaceri anuală a unei companii. Există exemple foarte multe de companii din România care au primit deja amenzi de până la peste 100.000 euro pentru nerespectarea regulamentului GDPR. Însă,cel mai relevant exemplu este al unui comerciant cu amănuntul din Polonia care a fost taxat cu cea mai mare amendă GDPR, aceasta valorând suma de 650.000 euro.

Citește și: Legislație comerț electronic: 7 aspecte legale pentru afacerile de vânzări online 

Bune practici pentru respectarea GDPR în comerț electronic

Pentru a te asigura că respecți GDPR în afacerea ta trebuie să iei în calcul câteva practici folositoare.

Acordul explicit pentru colectarea, stocarea și prelucrarea datelor

GDPR împuternicește utilizatorii să controleze exact modul în care sunt folosite datele lor. Prin urmare, respectarea GDPR înseamnă că nu poți presupune ceea ce își doresc utilizatorii. Trebuie să ai exact acordul lor, exprimat explicit pentru ceea ce urmează să colectezi, stochezi și utilizezi, din perspectiva datelor personale.

Colectarea datelor strict necesare

Conform principiului minimizării colectării datelor, trebuie să colectezi strict datele de care ai nevoie pentru a realiza activitatea pentru utilizator. Trebuie să ai grijă mai ales în cazul în care te gândești să îți lansezi afacerea online și să-ți construiești propriul site. Asta, deoarece, pentru a utiliza instrumentele de marketing și pentru a-ți promova afacerea eficient, ai nevoie de programe de analiză comportamentală a utilizatorilor, precum: Facebook Pixel, Google Analytics. Trebuie să vezi ce date specifice colectează aceste instrumente și să ceri acordul utilizatorilor pentru a le colecta aceste date și pentru a le utiliza în scopuri de marketing.

Fă totul să fie clar!

Folosește-te de text pentru a explica fiecare pas, fiecare acțiune și fiecare mod în care respecți GDPR. Creează o pagină de politici GDPR pe site-ul tău și explică acolo modul în care folosești datele colectate și cum le administrezi, așa încât ele să fie în siguranță și clienții tăi să vadă că ești transparent.

Concluzii despre respectarea GDPR în comerț electronic

Dacă te gândești să-ți lansezi o afacere online în viitorul apropiat sau dacă vrei să-ți extinzi afacerea actuală pe internet, este simplu să vezi dacă respecți sau nu GDPR. Există un checklist – o listă de verificare a conformității GDPR pentru orice afacere online. Dacă te asiguri că totul este în regulă în ceea ce privește acest checklist, afacerea ta va funcționa fără probleme.

Ecommerce GDPR compliance – lista de verificare a conformității GDPR

  • Asigură-te că obții consimțământul clar al utilizatorilor. Asta nu înseamnă doar niște căsuțe bifate sau niște presupuneri. Ei trebuie să îți dea acordul în scris.
  • Colectează doar datele necesare realizării activității tale. Regula este simplă: nu ai nevoie de o informație, nu o cere.
  • Fii deschis cu privire la conformitatea GDPR. Opțiunile de renunțare, termenii și condițiile, declarațiile de confidențialitate trebuie să fie clare și vizibile. Dacă ai mărci de încredere certificate, brevete, asigură-te că le expui pe site-ul tău.
  • Fii transparent și sincer. Conformitatea GDPR completă poate fi un proces îndelungat, însă dacă ești transparent și sincer, autoritățile de reglementare mai pot trece cu vederea unele încălcări ușoare și chiar te pot ajuta să le înlături.
avatar-generator
Transformă informația într-un avantaj competitiv