De ce este important să ai o pagină cu termeni și condiții pe magazinul online?

Pagina termeni si conditii magazin online - exemplu

Ești antreprenor la început de drum și tocmai ce urmează să-ți deschizi propriul tău magazin online. Ai completat categoriile din website, ai încărcat produsele cu tot cu descrieri pentru fiecare în parte și ești gata să primești comenzi. Oare e 100% complet și nu ai omis un lucru important?

Vorbim despre pagina de termeni și condiții dintr-un magazin online, care este obligatorie pentru orice afacere care activează în comerțul electronic. Cu alte cuvinte, dacă deții un magazin online, ești obligat să incluzi pe site categoria termeni și condiții, lucru care va fi oricum în favoarea ta, în situația în care vei fi dat în judecată de un client.

Ce se întâmplă dacă nu incluzi secțiunea Termeni și Condiții în magazinul online?

În primul rând, fiind vorba despre o obligație legală, neîndeplinirea ei va fi taxată cu amenzi contravenționale foarte mari, care variază la fiecare act normativ și pot ajunge la sume de până la 50000 lei. În al doilea rând, fără această secțiune cu termeni și condiții în magazinul online, activitatea ta de comerț va fi afectată, deoarece clienții pot solicita anularea contractelor deja încheiate și restituirea sumei pe care au achitat-o. Iar acest scenariu este unul oarecum pozitiv.

În cazul în care vei întâlni un client nemulțumit, care a avut o experiență proastă cu produsul sau serviciul achiziționat, te poate da în judecată, iar cel mai probabil va avea câștig de cauză. Dacă te întrebi de ce, este pentru că nu ai menționat în pagina Termeni și Condiții din magazinul online cum se poate utiliza în siguranță produsul respectiv, de exemplu.

Privind în ansamblu, secțiunea termeni și condiții pentru un magazin online te va proteja în fața abuzurilor clienților, care pot returna nejustificat produsele, pot încheia contracte sau te pot acuza de lucruri mai grave de atât.

Citește și: Legislație comerț electronic: 7 aspecte legale pentru afacerile de vânzări online 

Ce ar trebui să conțină pagina termeni și condiții a unui magazin online?

Sunt mai multe secțiuni pe care trebuie să le completați pentru a fi acoperiți din punct de vedere legal, prin urmare îți oferim mai jos un model de pagină termeni și condiții pentru un magazin online:

  • 1. Definirea noțiunilor utilizate, respectiv termenii pe care îi folosești în magazinul tău online, precum vânzător, comandă, formular electronic, conținut, pentru ca un client, atunci când intră pe site, să știe clar despre ce vorbești;
  • 2. Identitatea firmei și descrierea serviciilor, unde menționezi denumirea firmei tale, cu localitatea și adresa sediului social, codul fiscal, numărul de înregistrare la Registrul Comerțului, practic, toate datele pe care le treci și pe un contract de vânzare-cumpărare. Apoi, descrie serviciile pe care le oferi utilizatorilor site-ului;
  • 3. Drepturile și obligațiile vânzătorului, unde vei trece toate drepturile pe care le ai ca vânzător, cum ar fi faptul că poți modifica conținutul site-ului fără să anunți utilizatorii, că îți rezervi dreptul să nu postezi anumite comentarii pe site, să închizi conturi și multe altele, precum și obligațiile tale față de clienți, care să vină în sprijinul tău ca administrator;
  • 4. Drepturile și obligațiile cumpărătorului, unde vei include faptul că aceștia au obligația de a nu furniza informații false, în special în cazul livrărilor. Alte exemple ar fi că utilizatorii au dreptul să modifice sau să-și șteargă contul - astfel te asiguri că nu ai nicio răspundere față de ce se întâmplă cu contul clientului;
  • 5. Limitarea responsabilității firmei pentru problemele tehnice cu site-ul, de exemplu situațiile în care pică site-ul, utilizatorul a oferit și altcuiva parola sa, situația în care nu se îndeplinește o comandă, se deteriorează produsul în timpul transportului sau după livrare;
  • 6. Politica de facturare și plăți, unde menționezi în detaliu toate modalitățile de plată și facturare pe care le pune la dispoziție vânzătorul, precum și obligația cumpărătorului de a furniza toate datele ca să poți elibera factura conform legii;
  • 7. Garanții și politica de returnare, unde vei preciza condițiile de acordare și pierdere a garanției pentru categoriile de produse sau servicii pe care le oferi. În cazul politicii de returnare, specifici condițiile în care se poate face un retur sau schimba un produs, modul în care își poate recupera banii și motivele pentru care se poate respinge returul. Poți trimite clientul și către prevederile OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor care reglementează posibilitatea clientului de a returna produsele în termen de 14 zile, fără un motiv anume.
  • 8. Promoții, unde specifici modul și condițiile de desfășurare a promoțiilor sau modul de acordare a reducerilor. Ține cont de OG nr. 99/2000, unde este scris felul în care trebuie organizate promoțiile și reducerile.
  • 9. Soluționarea litigiilor, subsecțiune unde precizezi legea aplicabilă - de exemplu, dacă activezi în România se aplică legea română. Opțiunile de soluționare a litigiilor sunt pe cale amiabilă, prin mediere sau prin recurgerea la instanțe judecătorești. Este important să știi și faptul că din anul 2016, funcționează și platforma de soluționare online a litigiilor, pentru evitarea amenzilor din partea ANPC, spre care poți face trimitere din site.
  • 10. Politica de informare despre cookies, unde vei oferi informații clare și pe înțelesul utilizatorilor, despre faptul că informațiile procesate vor fi stocate de către terți.
  • 11. Politica de confidențialitate, unde vei preciza scopul pentru care ceri, sochezi și prelucrezi date cu caracter personal
  • 12. Politica de livrare, unde specifici modalitățile de livrare alte produselor, costul livrării și timpul estimativ de livrare a comenzii.

Citește și: Politica de confidențialitate pentru magazinele online 

Desigur, în pagina termeni și condiții a magazinului online se pot include mult mai multe informații care te pot proteja din punct de vedere legal, însă cele de mai sus reprezintă baza lor, absolut necesară.

Reține că, în această situație, nu se mai aplică zicala nescrisă “less is better” ci, din contră, cu cât oferi mai multe informații, cu cât e mai bine pentru tine și pentru afacerea ta.

Succesul business-ului tău online începe cu OLX pentru afaceri. Ia legătura cu noi pentru a începe să vinzi online.

avatar-generator
Transformă informația într-un avantaj competitiv