E-commerce România - statistici interesante pentru magazinele online

E-commerce România - statistici vânzări online

Piața de e-commerce din România se află într-o continuă creștere, influențată în special de pandemia de Covid-19, care a schimbat comportamentul cumpărătorilor în ceea ce privește cumpărăturile online. Avem mai multă încredere în comercianți, dar și numeroase opțiuni de plată și modalități de livrare.

Oferta de produse a magazinelor online este mult mai bogată și mai variată decât a magazinelor fizice, iar prețurile sunt deseori mai avantajoase. Toate aceste schimbări au făcut atractiv pentru clienți obiceiul de a comanda online iar statisticile confirmă acest lucru.

Ca antreprenor, este recomandat să fii la curent cu schimbările de pe piața de e-commerce România, pentru a alege o direcție pe care să o urmezi cu afacerea ta, astfel încât să te avantajeze într-un mod pozitiv. Cum se prezintă piața de e-commerce în ultimii ani și cât mai cumpără românii?

Află mai jos. Conform raportului emis de GPeC, la sfârșitul anului 2020, sectorul e-commerce a atins pragul de vânzări de 5,6 miliarde de euro, cu 30% mai mult decât în anul 2019, creșterea a fost cu aproximativ 500 miliarde de euro peste previziunile inițiale.

Aceste cifre se referă la cumulul tranzacțiilor generate în România atât către magazinele autohtone cât și către cele de din afara granițelor țării, pentru produsele tangibile care au fost cumpărate online. Mai exact, în această categorie nu intră nimic din servicii, respectiv plățile facturilor, vacanțe, bilete de avion sau orice alt tip de serviciu. Ce se află în spatele acestei sume imense? Situația stă cam așa: 45% dintre utilizatorii de internet au făcut cel puțin o achiziție online în 2020 iar în coșul lor de cumpărături s-au regăsit produse din categoria fashion (64%), mâncare de la restaurante (29%), mobilă și accesorii pentru casă și grădină (28%), cosmetice (27%), cărți (27%) și electronice (26%).

Câti bani au cheltuit românii în 2020?

În medie, în anul 2020, suma de 297,4 lei s-a dus către achizițiile online făcute de pe Desktop, iar în cazul tranzacțiilor realizate de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 210,4 lei. Chiar și așa, raportul AMRO arată că 65% dintre români preferă să cumpere de pe telefonul mobil pe aproape categoriile de produse, cu excepția sectorului Electro-IT&C, unde 53% din comenzi se fac de pe Desktop. Această tendință se datorează faptului că produsele electronice necesită o documentare mai detaliată asupra specificațiilor lor, precum și o comparație de prețuri ale produselor de la diferiți comercianți. În cazul cumpărăturilor făcute din implus, consumatorii preferă să cumpere de pe telefonul mobil, pentru că este mult mai rapid și mai la îndemână.

Când se fac cele mai multe cumpărături online?

Potrivit statisticilor 2Performant, se pare că ziua de vineri este cea mai prielnică zi pentru a face achiziții online, iar la polul opus se află ziua de sâmbătă. În ceea ce privește orele, traficul crește proporțional în timpul dimineții atât pe Desktop, cât și pe mobil, însă după ora 11:00 AM lucrurile se schimbă - traficul crește pe mobile, în timp ce pe Desktop scade. Pe parcursul zilei, cele mai multe cumpărături se fac între orele 11:00 AM și 15:00 PM pe Desktop, iar pe Mobil între orele 20:00 și 22:00.

Citește și: De ce preferă clienții să cumpere de pe marketplace

Cât îi ia unui cumpărător să facă achiziția online?

În general, decizia de cumpărare se ia în 50% dintre cazuri în prima oră din momentul în care cumpărătorul ajunge în magazinul online iar, în 66% din cazuri, decizia de cumpărare se ia în primele 24 de ore de la click. Aceste cifre ne arată cât de important este prima impresie pe care o faci clientului, datorată, în principal, strategiei de marketing abordate și experiența utilizatorului cu site-ul tău. Un site sau o aplicație user-friendly va crește considerabil șansa ca potențialul client să cumpere de la tine.

INFOGRAFIC: 5 aspecte de care să ții cont pentru a oferi o experiență de cumpărare online bună

Cum au stat lucrurile de Black Friday, în noiembrie 2020?

Se pare că fenomenul Black Friday are încă succes pe piața de e-commerce și tot mai mulți români sunt atrași de oferte. Cifrele au confirmat acest lucru, deoarece peste 300 de milioane de euro s-au cheltuit cu ocazia Black Friday, cu 20% mai mult decât în anul 2019.

Conform procesatorului de plăți PayU, s-au realizat 539,000 de tranzacții online cu cardul, cu 95% mai mult decât în 2019, iar minutul de aur a fost ora 07:44 AM, moment în care s-au realizat 4.792 tranzacții. În medie, valoarea coșului de cumpărături a fost de 647 lei, în scădere cu 8% față de 2019, iar coșul în rate a fost de 1.028 lei, cu 2% mai mare decât în 2019, ceea ce înseamnă că românii preferă să cumpere produse de valoare mai mare, în rate.

New call-to-action

Ce importanță au review-urile în e-commerce?

Una mare, am spune. Din ce în ce mai mulți consumatori se bazează pe experiența altora cu produsul de care sunt interesați, înainte de a face achiziția. Unul sau mai multe recenzii proaste pot schimba complet decizia de cumpărare a românilor, pe când un scor bun îi poate determina pe aceștia să facă achiziția.

Cifrele arată astfel: 73% dintre români caută activ review-uri iar dintre aceștia, 37% au încredere în cele publicate pe website-uri independente de magazinul online, 36% se încred în părerile din Social Media și 27% în testimonialele ce apar în magazinele online, pe paginile lor proprii. Dacă te gândești și tu să introduci secțiunea de review-uri pe site-ul tău, ar trebui să încurajezi clienții să-ți ofere o recenzie după achiziție fie prin mail-uri post-achiziție, fie prin recompensarea lor cu vouchere, deoarece 3 din 10 cumpărători nu acordă review-uri nu obișnuiesc să facă asta, 38% pentru că nu le-a cerut nimeni să facă asta iar 10% pentru că nu sunt recompensați.

Așadar, dacă dorești să-ți crești cifra de vânzări, mizează pe review-uri și încurajează-ți clienții să ți le ofere prin diverse tactici de comunicare.

INFOGRAFIC: Ghid de promovare Social Media pentru IMM-uri

Dar serviciul de livrare?

Din ce în ce mai multe magazine online oferă și serviciul de livrare cu numeroase opțiuni: ridicare din magazine, de la Easy Box, livrare acasă cu plata cu cardul sau ramburs, dar și livrare programată sau în maxim 2 ore. Cu cât clienții au mai multe variante de livrare, dar și de retur cu rambursarea rapidă a banilor, cu atât devine mai ușor și confortabil să comanzi online.

În 2020, și pe fondul pandemiei, românii au ales să-și facă și cumpărăturile zilnice, de mâncare, prin aplicațiile de cumpărături. În topul comenzilor prin aceste aplicații se află Foodpanda, din categoria catering, utilizată de 39% din respondenții studiului, Carrefour din categoria FMCG, cu 39% în mai 2020, Farmacia Tei, cu 54% din categoria farmaceutice și Dedeman, cu 76% din categoria bricolaj.

Citește și: Cum realizezi colaborarea cu o firmă de curierat pentru afacerea ta

Plătim cu cardul sau ramburs?

Până în anul 2020, în România, 80% dintre cumpărători preferau să plătească ramburs atunci când achiziționau din magazinele online. Odată cu pandemia, lucrurile s-au schimbat, numărul de tranzacții online cu cardul crescând considerabil. Procesatorul de plăți PayU și-a dublat numărul de tranzacții procesate, ajungând la 61% iar NETOPIA Payments a înregistrat o creștere de 60% în 2020, comparativ cu 2019. Cifre care ne arată că românii au căpătat încredere și sunt mult mai dispuși să-și folosească cardul bancar, atunci când cumpără online.

E clar, pandemia a avut un cuvânt puternic de spus în ceea ce privește e-commerce-ul iar magazinele au profitat de acest lucru și și-au îmbunătățit serviciile, datorită interesului din ce în ce mai crescut al consumatorilor pentru achizițiile online.

Atât magazinele cu site-uri proprii, cât și platformele de marketplace din România au înregistrat mai multe comenzi în ultimii ani și și-au actualizat paleta de opțiuni și servicii. Dacă îți dorești să-ți crești vânzările, ține cont de tendințele de pe piață și pune-le la dispoziție clienților cât mai multe beneficii comparativ cu concurența: livrare gratuită și în maxim 48 ore, retur gratuit în maxim 30 zile cu rambursarea rapidă a banilor, posibilitatea de plată online sau la livrare, cu cardul sau ramburs, sunt doar câteva dintre beneficiile care atrag noi clienți.

avatar-generator
Transformă informația într-un avantaj competitiv